Ne confruntam zilnic cu probleme de comunicare, dar oare care sunt cauzele? Oare este tot timpul vina interlocutorului, sau poate ar trebui sa ne asumam și noi o parte din responsbilitate?
Adevărul este, ca de obicei, undeva la mijloc. Dacă ajungem sa avem discuții fără rezultatul dorit, motivele determinante sunt multiple, unele depinzând de noi, altele de ceilalți, iar unele fiind independente de voința sau influenta părților implicate.
Lipsa de curaj și fricile personale constituie bariere importante în comunicare. Când nu ai o părere suficient de bună despre tine, de teama de a nu fi judecat, alegi sa nu spui ce crezi și simți cu adevărat, ci ceea ce îți imaginezi ca își dorește sa audă celelalt. Și atunci, nu te poți aștepta să ajungi sa comunici aseritv și sa obții beneficiile pe care nici măcar nu le exprimi în cuvinte. Toate aceste probleme provin din lipsa cunoașterii de sine și lipsa încrederii in noi înșine și, după cum știți, etapele către depășirea acestor aspecte necesita mult timp, disciplina și efort.
O alta bariere, care nu se poate schimba chiar atât de simplu, este filtrul personal pe care îl are fiecare dintre noi, fie ca realizam acest lucru sau nu.
Acest filtru este compus din totalitatea experientelor trăite, informațiilor care au venit către noi și modalitatea în care suntem programați sa interpretam și traducem tot ce primim din exterior. De aceea, de multe ori, involuntar, ignoram unele fraze sau cuvinte care ni se spun sau le dam o interpretare proprie, diferita poate de cea a emițătorului.
De ce este greu sa modificam acest filtru? Pentru ca se formează încă de la naștere, pentru ca nu îl conștientizăm și pentru ca schimbarea se face în timp, treptat, prin reprogramare mentala și emoțională. Toate aceste implica răbdare pentru a parcurge un intreg proces care pornește de la alegerea de a schimba mediul în care traim și la care ne expunem zilnic.
Din acest motiv, va propun sa ne concentram în continuare pe a conștientiza celelalte bariere în comunicare la care putem lucra mai ușor și mai rapid, cu efect benefic imediat.
Agitația, stresul, urgentele și timpul limitat sunt cu siguranță factori externi care favorizeaza disfuncționalitățile apărute în aceasta arie a relationarii cu ceilalți. Atunci când ne dorim sa rezolvam rapid problemele apărute tindem sa ridicam involuntar tonul și sa vorbim extrem de repede. În acest fel, cei din jur ar putea interpreta aceste caracteristici ale modului în care ne exprimam ca un semn de agresivitate din partea noastră și automat discuția pleacă deja cu câteva puncte în minus.
În plus, pentru ca gandurile aleargă atât de alert prin capul nostru încât cuvintele nu poți tine pasul, ajungem sa spunem fraze destul de vagi, chiar lipsite de coerenta pentru cealaltă persoana câteodată, fără a realiza acest lucru. Deci, lipsa clarității mentale duce la o exprimare defectuoasă și prin urmare la o comunicare deficitara cu cei din jur. Pe deasupra, frustrarea personala este un efect direct și dăunător, pentru ca urmarea logica a faptului ca ceilalți nu te înțeleg este un sentiment de furie interioara, nu-i asa?
Faptul ca nu ascultam ceea ce ni se spune și nu ne concentram sa înțelegem mesajul care ne este transmis reprezinta ultima și cea mai importanta problema, din punctul meu de vedere, care conduce la o comunicare deficitara.
Având în vedere toate aceste bariere de mai sus, nu este de mirare ca se nasc tot mai multe conflicte și ca tonul ridicat este la ordinea zilei în cadrul conversațiilor, indiferent de domeniul sau nivelul la care ne raportam.
Ce am putea face pentru a comunica mai eficient? Cum putem depasii obstacolele ce stau în calea purtarii unor discutii folositoare pentru toate părțile implicate?
O sa revin cu câteva idei și "trucuri" în articolele următoare. 🤩
Comentarii
Trimiteți un comentariu